maandag 6 februari 2012

28 december 2011; richtlijn en huisarts

Heb de afgelopen dagen op internet zitten zoeken naar info over thyrogen, de werking ervan en wanneer het nu eindelijk weer voor handen is. Bij deze zoektocht heb ik de ‘richtlijn schilkliercarcinoon’ gevonden. Een document wat echt geschreven is door en voor medici; je snap er dus niet veel van. Maar heb er toch wel wat nuttige info uit kunnen halen; bijvoorbeeld de verschillen tussen het onderzoek met onttrekking van thyrax (dit betekend tijdelijk stoppen met de thyrax, de medicijnen die ik nu slik) en met behulp van de injecties met thyrogen. Met name in de hoogte van de TSH in het bloed en daardoor de nauwkeurigheid van de waarde van het Tg in mijn bloed.
Met deze gegevens onder de arm zijn we naar onze huisarts gegaan.
Zijn advies was: Medisch gezien kan je makkelijk wachten met het onderzoek, ook al kan dit nog een jaar duren. De kan dat er nog iets zit is niet zo groot en door de hoge dosis medicijnen die ik slik worden de nog eventueel aanwezige schildklierkankercellen “slapende” gehouden, waardoor ze eigenlijk nix doen.
MAAR je moet ook door kunnen gaan met je leven, en als mijn leven te veel beïnvloed wordt door het niet weten waar ik aan toe ben, dan adviseert de huisarts toch om te overleggen met de internist om tijdelijk te stoppen met thyrax.

Vooral dat ook mijn huisarts zegt dan het zeker niet erg is als ik zelfs een jaar moet wachten (mijn huisarts is naast arts ook ervaringsdeskundige op het gebied van schildklierkanker), geeft mij al een heleboel rust.
De onrust bij mijn internist zit hem met name in het feit dat hij altijd gehaast is in zijn gesprekken en dat hij het voor mijn gevoel alleen maar van de medische kant bekijkt en niet van de persoonlijke kant. En dat er niet met je mee wordt gedacht vind ik persoonlijk erg frustrerend.
Maar met het gesprek met de huisarts in de achterzak voel ik me al een stuk rustiger.
Op naar de afspraak met dr de Boer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten